کد مطلب:62515 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:152

استفاده از تجربه











یكی از مسائل مهم در تصمیم گیری، استفاده از تجارب گذشته است. بهره گیری مناسب از تجارب گذشته می تواند اطلاعات بسیار و ارزشمندی را در اختیار مدیران قرار دهد، تا آنان در تصمیم گیری های خود از آن اطلاعات استفاده كنند. اگر از تجربه های گذشته به صورت صحیح و مناسب بهره برداری شود، میزان خطا و اشتباه در تصمیم ها كاهش یافته و تصمیمات از ارزش و اعتبار بیش تری برخوردار خواهند شد.

امام علی (ع ) موفقیت و امكان دستیابی به اهداف مورد نظر را یكی از آثار و نتایج حفظ تجربه ها و استفاده بهینه از آن ها دانسته و می فرماید:

من حفظ التجارب أصابت أفعاله؛[1] آن كس كه تجربه ها را حفظ (و بجا از آن ها استفاده ) كند كارهایش به نتیجه رسد.

اصولا هر قدر كه تجربه فرد بیش تر باشد، توانمندی وی در شناخت مسائل مختلف و حل مشكلات بیش تر خواهد بود؛ و طبعا عقیده و نظر او ارزشمندتر و مقبول تر خواهد بود.

امام علی (ع ) در تبیین این نكته می فرماید:

رأی الرجل علی قدر تجربته؛[2] اندیشه و نظر هر كس به اندازه تجربه او است.

همان گونه كه استفاده مناسب از تجربیات، در موفقیت مدیران و اثر بخشی تصمیم های آنان نقش اساسی دارد، و آنان را در دستیابی به اهداف و مقاصدشان یاری می دهد، استفاده نكردن از تجربیات نیز می تواند عواقب و پیامدهای نامطلوبی به دنبال داشته باشد.

امام علی (ع ) در این مورد می فرماید:

من احكم التجارب، سلم من المعاطب؛[3] هر كس كه تجربه ها را حاكم كند، از مهلكه ها سالم می ماند.

همچنین باید توجه كرد، كه میزان تجربه هر فرد، بر میزان قوت و اثر بخش ‍ بودن تصمیم گیری او تأثیر دارد. آنان كه تجربه های مختلفی به دست آورده و از آن ها به درستی استفاده می كنند، بر بسیاری از مشكلات پیروز می شوند؛ و كسانی كه فاقد تجارب كافی هستند از حل مسائل و غلبه بر مشكلات باز می مانند. علت اصلی این مسأله را باید این نكته دانست كه انسان با بهره برداری از تجربه ها، بهترین و مناسب ترین گزینه ها را انتخاب كرده و كم ترین اشتباه را مرتكب می شود.

امیر المؤ منین (ع ) دستیابی به بهترین گزینه، و انتخاب مناسب ترین راه حل را یكی از ثمرات و پیامدهای خوب تجربه بر شمرده و می فرماید:

ثمرة التجربة حسن الاختیار؛[4] ثمره تجربه، انتخاب نیكو است.

آن حضرت، از دیگر آثار تجربه زیاد را، كاهش اشتباه و فریب خوردن دانسته و می فرماید:

من قلت تجربته خدع و من كثرت تجربته قلت غرته؛[5] كسی كه تجربه اش كم باشد نیرنگ خورد، و كسی كه تجربه اش بسیار باشد، فریب خوردنش كم تر باشد.









    1. غررالحكم و دررالكلم، حدیث 9180.
    2. همان، حدیث 5426.
    3. همان، حدیث 8040.
    4. همان، حدیث 4617.
    5. همان، حدیث های 7899 و 8038.